دلایل قرآنی فضیلت حضرت علی (ع) بر برخی پیامبران

    دلایل قرآنی فضیلت حضرت علی (ع) بر  برخی پیامبران

روزی حرّه برحجاج وارد شد، حجاج از او پرسید: تو حرّه دختر حلیمه هستی؟  حرّه گفت: فِراست از غیر مومن!(چشم بسته غیب گفتی!)

حجاج گفت: می گویند تو علی را از ابوبکر، عمر و عثمان برتر می دانی؟!

حُرّه گفت: دروغ گفته اند آنان که گفته اند من علی علیه السلام را تنها از اینها برتر می دانم.

 

برتری امیرالمومنین(ع)

حجّاج گفت: دیگر از چه کسانی او را بهتر می دانی؟ حُرّه گفت: از آدم، نوح، لوط، ابراهیم، داوود، سلیمان، موسی، عیسی بن مریم ـ علی نبیّنا و آله و علیهم السلام ـ  حجاج گفت: وای بر تو! او را از صحابه و هفت پیامبر بزرگ برتر می دانی؟! اگر دلیل اقامه نکنی، سرت را از تنت جدا می کنم.
حُرّه گفت: خداوند در قرآن او را بر این پیامبران مقدم داشته است من از پیش خود، نگفتم. خدا درباره آدم ـ علیه السلام ـ فرمود: « وَ عَصی آدَمُ رَبَّهُ فَغَوی »( طه 121 : آدم پروردگارش را نافرمانی کرد و از پاداش اومحروم شد) ولی در حق علی علیه السلام ( و خانواده آن حضرت) فرمود: « و کان سَعیکُم مَشکُوراً »( انسان 22 : و سعی و تلاش شما مورد قدردانی است)

دلیل برتری امیرالمومنین(ع) بر حضرت نوح(ع) و حضرت لوط(ع)

حجاج گفت: آفرین! به چه دلیل او را بر نوح و لوط ترجیح می دهی؟

حرّه گفت: خدا درباره آن دو پیغمبر ـ علی نبیّنا و آله و علیهما السلام ـ فرموده : « خداوند برای کسانی که کافر شده اند به همسر نوح و همسر لوط مثل زده است. آن دو تحت سرپرستی دو بنده از بندگان صالح ما بودند ولی به آن دو خیانت کردند و ارتباط با این دو ( پیامبر) سودی به حالشان (در برابر عذاب الهی) نداشت و به آنها گفته شد: وارد آتش شوید همراه کسانی که وارد می شوند.»(تحریم 10)

اما همسر علی علیه السلام، فاطمه سلام الله علیها است که خدا با خشنودی او خشنود می گردد و از خشم او به خشم می آید.

دلیل برتری امیرالمومنین(ع) بر حضرت ابراهیم (ع)

حجاج گفت آفرین! به چه دلیل او را از ابراهیم برتر می بینی؟

حره گفت: خدا دراره ابراهیم ـ سلام الله علیه ـ فرموده:« و(به خاطر بیاور) هنگامی را که ابراهیم گفت: خدایا به من نشان بده چگونه مردگان را زنده می کنی. فرمود: مگر ایمان نیاورده ای؟ عرض کرد: چرا، ولی می خواهم قلبم آرامش یابد»(بقره 260) اما مولایم علی سلام الله علیه فرمود:«لَو کُشِفَ الغِطاءُ مَا ازدَدتُ یَقیناً»(غُرَرُ الحِکَم و دُرَرُالکَلِم 2/603 فصل 75) یعنی: « اگر پرده ها کنار رود، بر یقین من افزوده نخواهد شد.» واین سخن را نه کسی قبل از او(علی علیه السلام) گفت و نه بعد از او.

دلیل برتری امیرالمومنین (ع) بر حضرت داوود(ع)

حجاج گفت: آفرین! چرا او را بر داوود علیه السلام ترجیح می دهی؟

حرّه گفت: خداوند او (علی سلام الله علیه) را برتر دانسته است زیرا خطاب به داوود فرموده:« ای داوود ما تو را خلیفه (ونماینده خود) در زمین قرار دادیم پس در میان مردم به حق داوری کن و از هوای نفس پیروی مکن که تو را از راه خدا منحرف سازد.»(ص 26) و این در حالی است که امیرالمومنین علیه السلام فرموده:« ازمن بپرسید از مطالب فوق عرش ازمن سوال کنید، درباره زیر عرش از من سوال کنید قبل از آنکه مرا از دست بدهید.(غُررُالحِکَم و دُرَرُالکَلِم ج 2 ص 603 فصل 75)

همچنین در روز فتح خیبر، علی سلام الله علیه به حضور پیامبر صل الله علیه و آله و سلم آمد رسول خدا به حاضران فرمود: برترین شما داناترین شما بهترین قضاوت کننده علی علیه السلام است.(کافی ج 7 424)

دلیل برتری امیرالمومنین (ع) بر حضرت سلیمان(ع)

حجاج گفت: آفرین! چرا او را از سلیمان علیه السلام برتر می دانی؟

حرّه گفت: سلیمان ـ علی نبیّنا و آله و علیه السلام ـ از خدا درخواست کرد:« (سلیمان) گفت: (پروردگارا) و حکومتی به من عطا کن که بعد از من سزاوار هیچ کس نباشد »(ص 35)

امام علی علیه السلام فرمود:« ای دنیا من تو را سه طلاقه کردم و نیازی به تو ندارم» (نهج البلاغه کلمات قصار 77)

حجاج مثل دفعات قبل باز هم آفرین گفت و افزود: چرا او را بر موسی علیه السلام مقدم می داری؟

حرّه گفت: خداوند درباره موسی علیه السلام فرموده:« موسی از شهر خارج شد در حالی که ترسان بود و هر لحظه در انتظار حادثه ای(قصص 21)

اما علی بن ابیطالب سلام الله علیهما در لیلةالمبیت بر بستر پیامبر صل الله علیه و آله وسلم خوابید و هراس در او راه نیافت و خدا در حق او این آیه را نازل کرد:«بعضی از مردم (با ایمان و فداکار همچون علی علیه

السلام در لیلةالمبیت به هنگام خفتن در جایگاه پیغمبراکرم صل الله علیه و آله وسلم) جان خود را به خاطر خشنودی خدا می فروشند.»(بقره 207)

دلیل برتری امیرالمومنین (ع) بر حضرت عیسی (ع)

حجّاج حرّه را تحسین کرد و گفت: چرا او را از عیسی علیه السلام برتر می دانی؟

حرّه گفت: خدا درباره عیسی ـ علی نبینا و آله و علیه السلام ـ گفته است:« و آنگاه که خداوند به عیسی بن مریم می گوید: آیا تو به مردم گفتی که من و مادرم(مریم) را به عنوان دو معبود غیر از خدا انتخاب کنید؟!

او(عیسی) می گوید: منزهی تو! من حق ندارم آنچه در روح و جان من است؛ آگاهی و من از آنچه در ذات(پاک) توست، آگاه نیستم. به یقین تو از تمام اسرار و پنهانی ها باخبری. من جز آنچه مرا به آن فرمان دادی،

چیزی به آنها نگفتم(به آنان گفتم:) خداوندی را بپرستید که پروردگار من و پروردگار شماست و تا زمانی که در میان آنها بودم، مراقب و گواهشان بودم. ولی هنگامی که مرا از میانشان برگرفتی تو خود مراقب آنها

بودی، و تو بر هر چیزگواهی. (با این حال) اگر آنها را مجازات کنی، بندگان تواند(و قادر به فرار از مجازات تو نیستند) و اگر آنان را ببخشی توانا و حکیمی( نه کیفر تو نشانه بی حکیمی است و نه بخشش تو نشانه

ضعف).»(مائده 116ــ 118)

عیسی علیه السلام قضاوت درباره کسانی که او را خدا دانستند، به قیامت واگذاشت اما علی علیه السلام کسانی را که درباره او غلوّ کردند(علی اللهی شدند) محاکمه کرد و به قتل رسانید.

ای حجاج اینها فضایل علی علیه السلام است و دیگران را با او قیاسی نیست.

حجاج، حره را تحسین کرد و گفت: خوب پاسخ گفتی و گرنه تو را مجازات می کردم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 14:37 | نویسنده : منتظر ظهور ولیعصر |